This new year brings some new functionality to automagically. Some days ago I added functionality to the remote to see and modify coming events. I hope to also be able to add support to schedule new events directly from the remote page.

To be clear, I don't create new images every time I make additions and bug fixes so I recommend to use the update functionality from the web interface on regular intervals. There is also an update.sh script if you log on by SSH but that is not the recommended way to update. It is not allways updated and you may run into file permission problems.

This year I hope to bring in some new functionality:
USB-uirt
User friendly support for CEC commands
More data upload/download functionality
... (what do you wish for?)

Happy new year!
P-A
1/1/2013 03:49:13 am

hej

Min största önskan just nu är repeats av kommandon. Vissa av mina switchar kan ibland missa enstaka ggr. Då hade det varit kanon att kunna sätta tex 5 repeat på bråkiga enheter.

Reply
Henrik
3/1/2013 09:58:07 pm

Skulle också väldigt gärna vilja ha repeats. Går ju att emulera med presets, men känns onödigt omständligt. Behöver inte vara mer avancerat än att man kan sätta önskvärt antal när man skapar en raw tellstick device

Reply
David
3/1/2013 10:42:53 pm

Nu finns repeats om du gör en updatering av systemet. Finns längst ner för inställning på RawTellstickDevice (under advanced).

Henrik
4/1/2013 02:21:42 am

Tackar allra ödmjukast!

Henning
1/1/2013 04:48:33 am

Hej!
Jag är precis börjat använda ditt system och undrar hur jag kan få till det så att om det är kallare än -8 grader så startar motorvämaren kl 05.30 men om det är varmare startar den kl 06.30. Jag har provat treshold och får den att starta beroende på temperatur men vet inte hur jag kan göra för att koppla det till en viss tidpunkt.

Reply
Henning
1/1/2013 06:41:58 am

Hittade en lösning genom att använda treshold (när temperaturen är lägre än -8 grader) som då utnyttjar en "send signal device" vars signal plockas upp för att sätta en global variabel till True. Sedan har jag schemalagt en start av motorvärmaren dels kl 05.30 som är villkorsstyrd så att den startar endast om variabeln är True. Har även en schemalagd start kl 06.30 som är tänkt för att starta motorvärmaren den dagar då det är varmare än -8 grader.
En lite omständig lösning, men det funkar iaf...

Reply
Henning
1/1/2013 06:42:09 am

Hittade en lösning genom att använda treshold (när temperaturen är lägre än -8 grader) som då utnyttjar en "send signal device" vars signal plockas upp för att sätta en global variabel till True. Sedan har jag schemalagt en start av motorvärmaren dels kl 05.30 som är villkorsstyrd så att den startar endast om variabeln är True. Har även en schemalagd start kl 06.30 som är tänkt för att starta motorvärmaren den dagar då det är varmare än -8 grader.
En lite omständig lösning, men det funkar iaf...

Reply
David
1/1/2013 06:14:40 pm

Jo det är en omständig lösning men jag har själv rekommenderat precis den till någon annan som frågat.
Håller på att slutföra schemaläggning från remote nu men efter det sk jag skapa en "VariableDelayedCommand" device som ska lösa alla motorvärmarproblem. Men jag vet inte när jag får tid att jobba vidare med allt detta.

Henning
1/1/2013 09:08:46 pm

Ok, det låter bra.
Jag har några andra frågor också som har dykt upp när jag testat lite.
1. Har du någon info kring rest-gränssnittet? Jag såg att man kan komma åt sensorer via rest/gv/all/, vad mer kan man göra via rest-gränssnittet?
2. Hur funkar Xsize och Ysize? Oavsett vad jag sätter in för värden där blir det ingen skillnad.
3. Hur är tanken med remotes och pages? Jag har inte greppat helt hur man kan använda dem på bästa sätt. Just nu har jag en remote och en page där jag styr allting, men jag antar att tanken är att man ska kunna dela upp det en del.
Det var allt för denna gång :-)

Reply
David
3/1/2013 05:35:20 am

Hej
Lite svar
1) jag kommer förmodligen till veckan bli klar med en del förändringar i rest-gränssnittet. Då kommer även dokumentation.
2) xsize/ysize är inte implementerat. Är till för om någon vill göra ett annat theme för styrning.
3) Tanken är att varje enhet du styr systemet med har en Remote. Den består av en eller flera pages för att få plats med allt på ett bra sätt. Jag har en remote och min sambo en till våra telefoner. En tredje remote i ipaden. Min innehåller "allt" medans sambons är lite mer filtrerad. Ipadens ändrad för att bättre passa dess större skärm.

Reply
David
3/1/2013 09:09:34 pm

Om du vill prova så la jag precis till funktion för VariableDelayedComman vilket löser motorvärmarproblemen. Det saknas fortfarande hjälptexter och en del felhantering men du får gärna köra en uppdatering och berätta om det uppfyller behoven och kommentera på hur det fungerar och liknande.

Reply
Henning
4/1/2013 05:17:17 am

Måste säga att det är ett kul system du satt ihop, dock beroendeframkallande :-)
Jag har inte testat VariableDelayedCommand men tittat på koden och räknat på olika scenarion och så vitt jag kan se ser det ut att stämma. Ska testa när jag får lite tid över och hojtar till om jag stöter på något konstigt.
Kanon också med dokumentationen om rest-gränssnittet.

Johan
3/1/2013 04:00:22 am

Har installerat på RPin och labbat lite utan att ännu äga en Tellstick och har ett par frågor innan jag slår till på en Duo.

1. Ser inget om nexa bland enheterna. Finns någon enkel howto för att komma igång med mina befintliga nexa enheter?

2. Om jag kör via remote-sidan och har slagit på en lampa med min gamla vanliga nexa fjärrkontroll.. Syns det då på remote sidan att enheten är på? Alltså fångar duo n upp nexafjärrens signal och uppdatera denna mjukvara då i raspberryn?

Grymt snyggt är det i alla fall!!

Reply
David
3/1/2013 05:00:53 am

Nexa använder protokollet arctech så det är den inställningen du ska använda. Kör du redan med nexa fjärrkontroller/sändare så är det lättast att låta duon lyssna efter de signalerna och skapa enheter från dessa. Det är också ett krav för att få den att uppdatera status även när dessa knappar används för att styra enheterna.

Reply
Petter
3/1/2013 06:37:19 am

Har kört ditt system i ett par veckor nu och tycker det är helt kanon. Har dock stött på ett problem med senaste uppdateringen. När jag är på min remotes sida och t.ex dimmar tak ca 50%, trycker Tv på osv så fungerar allt som det ska men när jag sedan laddar om min remotes sida så är alla devices ? Typ Tv ? Och alla dimmers är i off. Vad kan detta bero på tror du?

Reply
David
3/1/2013 04:02:39 pm

Jag introducerade tydligen en bug strax före jul som du såg före mig. Den rättades nu på morgonen (hoppas jag). Uppdatera så borde det vara löst. Annars får du gärna säga till igen.

Reply
Lasse
11/1/2013 02:47:23 am

Efter senaste uppdatering är devicerna på min remotes sida fel.
Dom devicer som är på har status Off och dom som ar av har status On. Har blivit vid senare uppdatering. Testade att uppdatera i dag men felet kvarstår.

Fredrik
3/1/2013 09:10:22 am

Glad att se att du listar data upload/download - vore intressant att testa. Tack för jättebra jobb med projektet!

Reply
Fredrik
5/1/2013 06:10:35 am

Hej,

En sak som skulle vara bra för upload är att kunna sätta periodiciteten på sensoriska som skickas upp. Även om en tempgivare ger data 10 ggr per sek, så kanske det räcker att ladda upp data varje 15 min.

M.v.h.

/Fredrik


Reply
Henrik
7/1/2013 01:59:01 am

En annan liten grej för önskelistan. Vill gärna kunna slå av och på scheduled events en remote. Går ju att med conditions och en boolean variabel som styrs via signaler, men det vore enklareom man mer direkt kunde lägga in kontrollen av en booleanvariabel isin remote

/Henrik

Reply
Peter
8/1/2013 08:27:57 am

Klart fränt system!
Det skulle vara supernice att kunna läsa från OWFS data, så kunde man koppla in elmätare och fasta sensorer.

http://wiki.temperatur.nu/index.php/OWFS_on_Rasperry_Pi

Reply
David
8/1/2013 01:27:15 pm

OWFS är helt klart intressant. Tyvärr har jag ingen hårdvara att testa med så utveckling för mig är lite svårt. Men jag har hjälpt en person som har fått igång en plugin för OWFS. Men vet inte status på detta och om han vill dela med sig av sitt arbete.

Reply
Peter
8/1/2013 04:52:10 pm

Rent praktiskt så behöver du ju bara skapa en funktion som regelbundet läser ett värde från en fil...




Leave a Reply.