So this is a little embarasing but the new image uploaded 10 days ago was also corrupt. 

I found the reason today and an hour later the fix was done. It has been my long lasting attempts to get rid of the InnoDB storage engine. The reason for getting rid of it is that it is to memoryhungry for the poor little Raspberry. Recently I changed the MySQL configuration to not load that storage engine but somehow that setting hadn't gone into effect. Untill now in the new image. And the result was not what I had forseen, and the interesting thing was that parts of the system was functional but many parts where not. (And my testing seemed to focus on the parts that did work)

I have now cleaned up the database and are in the progress of uploading the new image.
Johan
29/11/2013 05:52:39 am

Ska prova i morgon.

Reply
Patrik
29/11/2013 03:50:10 pm

Thanks. I had BIG problems finding out the cause for all the error 500 pages in the last build. That build were the first time I tried your system. I am very pleased with the features of this system. Thank you for a great job for the Community!

Reply
David
29/11/2013 06:22:13 pm

Please confirm if you get it to work. I want to close this annoying issues and perhaps get some more features in, but I won't before the image works.
I am also curious if you get the restore configuration from backup to work when moving to this new image.

Reply
David
29/11/2013 06:30:01 pm

I cant get it to open the web pages
The previous image of 10 days ago ran but with lots of 500 errors. Now on this latest img I only get 500 errors none of the previous pages will open, on boot up Mysql does not load and I cant restart Mysql from ssh. I am no expert on this cant anyone offer any help?

Looks like a great job once I get it up and running
Thanks

Reply
Johan
30/11/2013 02:10:59 am

Den senaste "Imagen 1129" startar. Jag når Admin.
Återkommer med backup inläsning.
hm.. Signal debug verkar inte fungera. Ska prova en omstart.

Reply
David
30/11/2013 05:26:48 am

Tack för feedback, la precis in en rättning, så om du gör en updatering till senaste mjukvaran så ska allt fungera. Skulle rekomendera detta före du gör en inläsning av backup också.

Reply
Anton
30/11/2013 06:24:58 am

Om du har möjlighet att ladda upp en image med senaste ändringarna så kan jag testa om den funkar bättre? I och med att det inte går att komma åt uppdateringssidan.

Anton
30/11/2013 02:25:19 am

Nya avbilden fungerar mycket bättre än den förra, det fel jag hittats hittills är att det inte går att lägga till pages när man ska göra fjärrkontroll, vilket gör att dessa inte går att skapa.

Reply
Johan
30/11/2013 02:42:40 am

Image 20131129 (forts)

När man startar:

Could not determine the server fully doman name, (någonting)
Reconfigure LIRC
tables need upgrade mm


Provar: lägger "raw tellstick device" ok, fungerar!
Provar: lägger till Page, nix (http error internal server error - när lägg till page)
Provar: lägger till "remote" nix, fungerar ej (http error internal server error- när jag trycker save inne i remote)
Provar: Database backup handling

restoring from a backup.
(Nu är det så många versions men jag tror backupen är från en image 20130505)(senaste fungerande)

Software revision: 3e9a2cc6fac74b0f17e702314371570bc1d026d9

Software revision when taking the backup is not the same as the one currently running. This could make things not work at all after restore. It is recommended to allways run same version when taking backup and when restoring it.
This message is expected if you move you configuration from an old image to this new one that is Raspbian based.

nix, Inget händer när jag trycker på, JA.


Kan man se version nr på Image inne i admin?

Reply
David
30/11/2013 05:28:14 am

Tack för feedback, har commitat lite ändringar nu under kvällen som kanske kan göra ett och annat lite mer stabilt. Jag rekommenderar en systemuppdatering innan databasen försöker återställas från backup.

Reply
Anton
30/11/2013 02:48:27 am

Går inte att skapa via Remote heller så verkar som att hela den delen är trasig, 500-meddelande där.

Reply
David
30/11/2013 04:41:32 am

Kan du prova att trycka på update knappen i admingeänsnittet, eventuellt kan det lösa några problem med remotes. Men det är lite av en chansning.

Reply
Anton
30/11/2013 05:56:12 am

Jag har tryckt för att uppdatera men av någon anledning lyckas inte rasperryn ladda update-sidan utan den står bara och tuggar. Andra delar går bra att komma åt i admingränssnittet men just inte update.

Johan
30/11/2013 06:05:57 am

Provar: "Update system to latest version", nix, händer inget alls!

Anton
30/11/2013 03:09:55 am

Ytterligare en bugg som funnits med sedan tidigare men som fortfarande ligger kvar är att man får 500-fel om man försöker styra enheter med å ä ö i namnet.

Reply
Johan
30/11/2013 07:10:26 am

Funkar!

Uppdaterings knappen funkade inte, så jag använde "update.sh".
Efter detta lyckades jag med en "restore from backup".
Nu fungerar allt verkar det som. (Ska testa det lite mera o se om det stämmer.)

Vad tror du om att bygga in ett stöd för GPIO, eller finns det möjlighet att skicka globala variabler till den att lyssna på?

Har skaffat en PIFACE som jag tänkte styra på något sätt...
http://piface.github.io/pifacedigitalio/

Reply
Anton
30/11/2013 10:47:58 am

Tack för tipset Johan, att köra update.sh fungerade bra och nu verkar allting fungera för mig, skapa kontroller etc.

Tack David för ett kanonarbete och snabb lösning!

Reply
raz
2/12/2013 03:48:44 am

hur är status nu på senaste imagen? riktigt sugen på dynamic transform som nog löser mina sista behov..

Reply
David
5/12/2013 05:02:00 am

Du behöver inte senaste imagen för att få den nya funktionaliteten. Bara göra systemuppdatering från admingeänssnittet.

Men jag tror att senaste imagen ska fungera, men jag rekommenderar att man gör en systemuppdatering när den startats upp.

Reply
Ridder
8/12/2013 10:31:21 am

Hur gör jag en systemuppdatering? När jag trycker på självuppdateringsknappen händer ingenting. Ska prova med den gamla imagen från 0505 och sen uppdatera.

Björn
10/12/2013 08:14:53 pm

Tack för ett fantastiskt arbete. Jag laddade ner din image från och startade från början några dagar sedan. Nu styr jag hela hemmet med med min PI och mobilen eller en 9-knappars fjärrkontroll.

Reply
BFHerouser
12/12/2013 02:15:01 am

Lite pinsamt men jag vet inte vad jag ska göra för att installera. Har formaterat ett 8Gb SDHC kort enligt guiden på raspberrypi.org, laddat hem din zip fil och extraherat den (i Windows) på SD kortet. En 3,7Gb stor img-fil. Sätter i kortet i Raspberry Pi och ger den ström men inget händer. Har även provat öppna img-filen i Deamon Tools men den går inte att öppna, även provat att bränna den men DVD:n är tom (bara för att kolla). Självklart gör jag något fel men vad? Jag lyckas installera Raspberry Pi Noobs men då är det ju filer och mappar som man lägger på kortet innan installation. Kanske skulle köpt en Tellstick Net istället, men man måste ju börja med Linux någon gång ;-)

Reply
Anton
12/12/2013 02:53:57 am

Du behöver använda ett program för att lägga in filerna på kortet korrekt, Win32 disk imager, som du hittar här:

http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/

Du kommer bli mer nöjd med detta än vad du skulle bli med en net, det lovar jag :)

Reply
BFHerouser
12/12/2013 03:10:37 am

Shit vilket snabb svar. Tack!
Jag tror också jag blir mer nöjd så här. Just anledningen till att jag gav mig in det här med Raspberry Pi.

BFHerouser
12/12/2013 05:06:41 am

Lyckades installera, den biten var enkel när man väl gjort rätt med img-filen.
Väl inne i OS:et vet jag inte vad jag ska göra.
Kanske någon kan beskriva för en total nybörjare? Tänk på att jag inte vet hur jag kommer till "administrative interface" och förmodligen inte vidare till "administrate core system" eller "Raw Tellstick Devices". Shit ni måste tycka jag är en idiot som ens försöker mig på det här ;) Jag förstår er. Fast jag är en j-vel på mekanikkonstruktion :-D

David
12/12/2013 07:18:41 am

Från och med nu styr du allt med en vanlig webbläsare. Förslagsvis från en dator med skärm och mus/tangentbord. Knappa in ipadressen till raspberryn som Adress så dyker det upp saker.

Reply
BFHerouser
19/12/2013 12:03:04 am

Nu har jag letat runt i web-gränssnittet och tror jag hittar det mesta av det jag behöver. En fråga där: Går det att schemalägga tider som sedan gäller för alla dagar inom ett spann eller måste man lägga in per tid och dag för sig?

Nästa fråga. Går det att få till så att jag kan slå på och av brytarna från en Android telefon? Typ med Switch King eller annan app.
Stort tack så här långt!

Reply
BFHerouser
19/12/2013 07:01:06 pm

Glöm min fråga ovan om schemaläggning. Jag ver helt enkelt inne och rotade på fel ställe.

Men jag undrar fortfarande om man kan styra switcharna från mobilen eller hur man styr dem med webläsare utanför det interna nätverket.

Reply
Johan
22/12/2013 06:18:30 am

Japp det går. (liksom, lite det som är meningen)

Jag har brytare, variabler för rörelsesensorer och 2st videofeed (motion) +motorstyrande servo +- knappar, i telefonen. Pi:en skickar ett mail med 4 sek film från kameran vid "rörelser" Lite pillande så går det.

Jag gjorde:
- Statiisk ip adress på RPI
- PortForward i routern
- Automagically + motion + gdata + uloader.py

Reply
BFHerouser
2/1/2014 02:09:17 am

Du skulle inte kunna hjälpa mig med lite mer utförliga instruktioner? Har mail-adress som användarnamnet här at gmail punkt com.

Reply
Mikael
28/12/2013 03:59:23 am

Har installerat imagen men får inte allt att fungera.... Först fick jag diverse 500-fel, körde då update-scriptet och fick in några nya filer men sen blev det en massa felmeddelanden angående mysql. Visar sig att mysql inte startar vid bootning (nu är webbsidan stendöd):

pi@raspberrypi ~ $ service mysql status
MySQL is stopped..

pi@raspberrypi ~ $ service mysql start
df: `/var/lib/mysql/.': Permission denied
df: no file systems processed
/etc/init.d/mysql: ERROR: The partition with /var/lib/mysql is too full! ... failed!

pi@raspberrypi ~ $ df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
rootfs 3.7G 3.1G 361M 90% /
/dev/root 3.7G 3.1G 361M 90% /
devtmpfs 212M 0 212M 0% /dev
tmpfs 44M 544K 44M 2% /run
tmpfs 5.0M 0 5.0M 0% /run/lock
tmpfs 88M 0 88M 0% /run/shm
/dev/mmcblk0p1 56M 19M 38M 33% /boot

Har ett 8 GB kort så jag skulle kunna sträcka ut partitionen, men det kanske finns något annat sätt att muta igång mysql?

MVH Mikael

Reply
29/12/2013 02:33:46 am

Hi,

I'm new here, new to Linux, new to Raspberry Pi and new to TellStick/Nexa : ). I ran into some problems getting the installation running on the Pi...

Photos of the screen I get (tried twice, and looks like I couldn't keep my hand out of the way shooting the projection on the wall)...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/65873646/rasp1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/65873646/rasp2.jpg

Any hints on what to try next? I'm not sure the SD card creation went as it should have. I'm on OS X, unzipping the 1,92 GB .zip I get a 4,01 GB .img, and double clicking that a mounted drive with a few small files (https://dl.dropboxusercontent.com/u/65873646/img_contents.png), total size 58,7 MB.

According to the instructions (http://www.raspberrypi.org/wp-content/uploads/2012/04/quick-start-guide-v2_1.pdf) I just copied them to the (correctly formatted) SD card. I sort of expected there would be something more to do, but don't know what.

I'd really appreciate any tips you might have! I'm super interested in the system.

BTW, I'm Finnish and read the Swedish discussion above quite fluently, but couldn't see anything that would've helped me.

Reply
Leo
29/12/2013 02:38:34 am

Just realized that I should add this: I know I should be accessing the Pi with a browser, but just wanted to see what it's doing when booted for the first time - that's why I plugged it into a projector.

Could it be something with the keyboard? I remember hearing that sometimes USB keyboards and mice draw too much power. I had an Apple keyboard and a regular optical mouse plugged in.

Reply
Leo
29/12/2013 02:44:01 am

Still replying to myself : D

Nope, wasn't that, tried without a keyboard and a mouse. But got something slightly different https://dl.dropboxusercontent.com/u/65873646/rasp3.jpg.

Leo
30/12/2013 02:59:53 pm

OK, I got it working. It was the bootable SD creation - on OS X the double click and drag doesn't do it. To document it if someone else comes across this, this is what I did (from http://elinux.org/RPi_Easy_SD_Card_Setup):

Using command line tools

If you are comfortable with the command line, you can image a card without any additional software. Run:
* diskutil list
* identify the disk (not partition) of your SD card. e.g. disk4 (not disk4s1)
* diskutil unmountDisk /dev/<disk# from diskutil> e.g. diskutil unmountDisk /dev/disk4
* sudo dd bs=1m if=<your image file>.img of=/dev/<disk# from diskutil> e.g. sudo dd bs=1m if=2012-12-16-wheezy-raspbian.img of=/dev/disk4
* (This will take a few minutes)

For me it just took two hours on a super fast MBP. Go figure.

Reply
Tobias
29/12/2013 08:16:54 pm

Hej.

Jag har precis installerat denna imagen på en raspberry med duo utan kunskaper inom linux och lyckades få det att fungera på en gång. Idag styr jag bara fönster lampor som i förmodligen varit på i 2 år men tanken är att även kunna styra vissa taklampor, logga temperaturen och möjligen övervaka att pellets brännaren fungerar.

Jag hade dock lite problem att synka mina självlärande fjärrströmbrytare (proove 00156) som tydligen inte var så självlärande som jag trodde. Jag var tvungen att hämta koderna från fjärrkontrollen till de flesta för att få det att funka då mina slumpade koder inte funkade. Kunde vara bra om knappen för att lära upp mottageren fanns under raw tellstick device så kunde man kontrollera om koden funkar på en gång. Kanske en slump generator som fixar koden oxå som i telldus center.

Jag undrar även om det går att styra belysningen genom att kontrollera vilka telefoner som är uppkopplade på wifi?
Exempel att allt släcks när ingen är uppkopplad och att det tänds om en enhet kopplas upp på wifi.

Hur kommer jag åt remoten om jag inte är hemma?

Sammanfattning: Enkel applikation för en nybörjare på området.

Reply
Erlend Falch-Pedersen
6/1/2014 06:04:51 pm

Hi!

Starting with a thanks for this cool "toy" :-) Great work, hoping I am able to extending it as planned soon.

I've been fidling a bit around with this from time to time, but i'm quite close now to buying the stuff I need to use it as a power control station. The idea is to have a temperature sensor in each zone, and creating power plans (15C night and work hours etc).

One thing I would like to get right from the start, is some variables to use for common zones, so I'd easily be able to set night (15C), comfort (23C), Normal (21C), FrostFree (5C). I thought first to use a global variable, but guess I cannot assign these to a "initial" value. Any suggestion on how to approach this, to avoid having hundreds of places to update if the value needs trimming?

Reply
Leif
7/1/2014 02:29:30 am

Är det bara de Tellstick som ansluts via USB som kan användas tillsammans med Automagically?

/Leif

Reply
David
7/1/2014 03:21:22 am

Hej, ja så är det.

Reply
Leif
7/1/2014 06:03:07 pm

Ok tack, då vet jag det. Hur är det med appar för homeautomation tillsammans med Automagically? Vilka eller vilka fungerar på ett tillfredställande sätt? Vilka funkar inte?
Kanske du har tillverkat en app för ändamålet? Småsugen på att kunna styra från Internet, titta på temperaturer osv.

/Leif

Reply
Leif
7/1/2014 06:03:25 pm

Ok tack, då vet jag det. Hur är det med appar för homeautomation tillsammans med Automagically? Vilka eller vilka fungerar på ett tillfredställande sätt? Vilka funkar inte?
Kanske du har tillverkat en app för ändamålet? Småsugen på att kunna styra från Internet, titta på temperaturer osv.

/Leif

Reply
Leif
7/1/2014 06:03:50 pm

Ok tack, då vet jag det. Hur är det med appar för homeautomation tillsammans med Automagically? Vilka eller vilka fungerar på ett tillfredställande sätt? Vilka funkar inte?
Kanske du har tillverkat en app för ändamålet? Småsugen på att kunna styra från Internet, titta på temperaturer osv.

/Leif

Reply
Leif
7/1/2014 06:04:54 pm

Ok tack, då vet jag det. Hur är det med appar för homeautomation tillsammans med Automagically? Vilka eller vilka fungerar på ett tillfredställande sätt? Vilka funkar inte?
Kanske du har tillverkat en app för ändamålet? Småsugen på att kunna styra från Internet, titta på temperaturer osv.

/Leif

Reply
Leif
7/1/2014 06:40:56 pm

Ok tack, då vet jag det. Hur är det med appar för homeautomation tillsammans med Automagically? Vilka eller vilka fungerar på ett tillfredställande sätt? Vilka funkar inte?
Kanske du har tillverkat en app för ändamålet? Småsugen på att kunna styra från Internet, titta på temperaturer osv.

/Leif

Reply
Leif
7/1/2014 06:45:31 pm

Hoppsan! Fick flertal felmeddelande om att jag inte kunde skicka inlägget och blev ombedd att göra det igen. Tydligen så gick de in ändå!
Du får radera alla utom ett David!

/Leif

Reply
Marcus
8/1/2014 02:31:59 pm

Hej,

Vill börja med att säga att du gjort ett gediget arbete David. Snyggt jobbat. Har ett par frågor.

1. Finns det något "forum" för detta? Ett forum med tillhörande Wiki skulle göra det lite lättare att få användare att hjälpa användare. Ställer gärna upp och bidrar så fort min kunskap växer.

2. Fungerar Telldus Live Sensorer med Automagically? Jag kan läsa av temperatur och har kontrollerna i Live, men är lite osäker på hur sensorer fungerar.
Jag har noterat att TelldusCenter för Linux inte klarar av sensorer (2.1.1) samtidigt som 2.1.2 Betan på Windows klarar det. (Har inte lyckats kompilera 2.1.2 betan på Linux/Pi ännu)
Om det inte fungerar ännu kan jag kanske gräva lite i detta framöver. Har du använt dig av publicerat API eller sniffat signaler.

3. Någon som kan ge ett exempel på en fungerande XPath sträng. Har inte fått den delen att fungera men misstänker skit bakom spakarna. Trots att jag sätter periodicitet till 1 min så får jag inte in några "signaler" att utgå ifrån.

Mvh,
Marcus

Reply
Anton
8/1/2014 06:35:50 pm

Håller med dig om att det kunde vara vettigt med ett forum då många frågor verkar återkommande och det skulle vara ett smidigt sätt att hitta svar på dessa frågor. Kanske något för David att implementera här på sidan? En flik med ett vBulletin-forum är kanske enklast.

Jag har experimenterat också med XPath men inte lyckats heller :)

Reply
Marcus
8/1/2014 09:19:22 pm

Har du fått till det du sökte med Xpath på något annat sätt (regexp, etc.)?

Mitt mål är att hämta upp väder från t.ex yr.no och visa det på remote. Kan få info antingen via XLM eller JSON.

XPath är enkelt att jobba med med så därför var det mitt föstaval/test.

Anton
8/1/2014 10:48:29 pm

Jag har försökt lite med andra varianter men inte fått det att funka, dock bara försökt med temperatur.nu och deras api som ger mig följande:
http://api.temperatur.nu/tnu_1.10.php?p=ekangen&cli=test

Reply
Marcus
9/1/2014 05:13:43 am

Fick XPath att fungera. Det var inte så svårt.

URL:
http://api.openweathermap.org/data/2.5/weather?q=Haparanda&mode=xml&lang=se&units=metric

Path:
/current/temperature/@value

Detta skapar följande event:
datafetcher,3,Openweathermap,fetched:-10

Sen är det bara att plockla upp detta event i en variabel och lägga ut på din remote.
Funkar även med YR.no:
URL:
http://www.yr.no/place/Sverige/Blekinge/Karlskrona/forecast.xml

Path:
/weatherdata/forecast/tabular/time[1]/temperature/@value

Detta skapar följande event:
datafetcher,4,YR.no,fetched:6

Nästa uppgift: Att göra om denna Int till Float så jag kan se graf för den i Remote

/Marcus

Anton
9/1/2014 07:36:54 pm

Tack för infon om xpath, nu har jag lagt in en data fetcher med openweather, men hur gör jag sen för att hämta variablen, ska jag skapa en Global variable? Brukar inte ha svårt för it-relaterat annars men hittar verkligen inte hur jag ska göra för att skapa en variabel av det som fetchas.

Reply
Marcus
9/1/2014 07:58:11 pm


SKAPA VARIABEL FRÅN SIGNAL
=========================
Börja med att skapa en 'Global variable' av DataType Integer, t.ex namn OWTemp
Gå sedan in på "See signals and create handler or device from them"
Efter ett tag typer det upp en länk som liknar:
datafetcher,3,Openweathermap,fetched:4
Klicka på den länken.
Skriv ett bra namn, och byt ut "pattern" mot:
datafetcher,3,Openweathermap,fetched:%d
Klicka på Test för att se att du får ut det värde du sökte.
Klicka i "Store global variable" och sedan på "Save"
På nästa sida så väljer du din ovan skapade variabel (OWTemp) i "Variable to update" och klickar sedan på "Save"
Nu har du en variabel som uppdateras så ofta som du sagt att din dataFetcher ska köras.


LÄGG TILL I REMOTE
================
Gå in på Create and configure remotes
Gör "Add+" Variable value
Fyll i var den ska finnas (page,x,y) och vilken text som ska visas.
Välj din skapade variabel (OWTemp) i dropdown för "Var"

Klar - nu ska din variabel dyka upp din remote


INT TO FLOAT
==========
För att kunna använda plotfunktionen så verkar en "Float" variabel behövas.
Finns säkert bättre sätt att göra detta, men detta är min workaround.
Skapa en Float variabel enl. ovan.
Gå in på Configure signals
Välj "Add" Transforms
Lägg till en "transform"
Pattern to match: datafetcher,3,Openweathermap,fetched:%d
Send: changed_ow_temp:$1.0
(här skickar jag en ny signal som tar %d och lägger till .0)
Använder denna ny signal för att lagra %f som float på samma sätt som jag beskrev ovan.

Marcus
9/1/2014 08:05:32 pm

#2 - Svar till mig själv
Nope, Automagically har inte implementerat sensorer mot Live. för någon bevandrad i python är det inte så svårt.

Daniel, jag skulle behöva förstå hur en lista ska byggas up. Följande kod fungerar ej - och jag misstänker att det har att göra med att Live förväntar sig en lista. Jag gissar att jag måste använda LiveMessageToken() på något finurligt sätt för att få ihop detta.

def sendSensorEvent(sensorProtocol, sensorModel, sensorId, sensorType, sensorLastUpdated, sensorValue):
global localSettings
if debug:
print 'sendSensorEvent', repr(sensorProtocol), repr(sensorModel), repr(sensorId), repr(sensorType), repr(sensorLastUpdated), repr(sensorValue)
msg = LiveMessage("SensorEvent")
msg.append(int(sensorProtocol))
msg.append(int(sensorModel))
msg.append(int(sensorId))
msg.append(int(sensorModel))
#
# Nedan kod fungerar inte. Måste in en "lista" på något sätt.
#
msg.append({'type': sensorType,
'lastUp': sensorLastUpdated,
'value': sensorValue})
try:
localSettings['socket'].write(signedMessage(msg))
except:
if debug:
print 'Error sending to socket'


Sen funderar jag i vilket format Live förväntar sig lastUp i.
sendSensorEvent('oregon', 'EA4C', '99', 'temp', 'NO_IDEA', '40')


Idéer och kommentarer mottages.

Hur kan jag slå på DEBUG och var hamnar output?

Reply
Anton
9/1/2014 10:15:04 pm

Tack för hjälpen, fick det att fungera!

Vet inte om det är exakt vad du letar efter, men om du går in i Settings så kan du aktivera Debug högst upp.

Henning
22/1/2014 01:29:55 am

Jag tycker att idén om ett forum låter förträfflig och jag ställer gärna upp också och bidrar med det jag lärt mig hittills. Finns det någon som har tid och lust att skapa ett forum (ev. med tillhörande wiki) som kan användas? Jag gissar att David har fullt upp ändå men att han kanske kan länka till forumet från denna sida.

Reply
Marcus
11/1/2014 02:35:40 am

Hej,

Vet inte om det är skit bakom spakarna, ett fel eller helt enkelt så system är gjort. Men, när jag trycker på fjärrkontrollerna i huset så uppdateras inte status i Live och Remote.

Test setup:
========
1 st Nexa fjärrkontroll
1 st Nexa brytare
Image: automagically_2013_11_29, update.sh exekverat 11/1-14
Skapat 1st Raw Device (devLekrumFonster) baserat på värdet fjärrkontrollen sänder
Skapat 1st Remote som hanterar ovan
När jag använder Remote, Live eller core så ändras status ON/OFF som det ska. Både Remote och Live ser ut some det ska.


Problem:
=======
När jag klickar på fjärrkontrollen så ändras inte status ON/OFF vilket medför att värdet på Remote inte fungerar eller att Live! inte får uppdaterad status.

Signaler när jag släcker med t.ex Live:
-------------------------------------------------------
2014-01-11 19:17:01.701717 web tellstick,do:46,OFF,0,1
2014-01-11 19:17:02.550165 tellstick tellstick,device:devLekrumFonster,id:46,method:OFF,data:0
2014-01-11 19:17:02.694549 system currentvalue_changed,DV110:OFF:0


Signaler när jag släcker med Fjärrkontroll
-----------------------------------------------------------
2014-01-11 19:16:27.416320 tellstick tellstick,raw:class:command;protocol:arctech;model:selflearning;house:5746550;unit:1;group:0;method:turnoff; Tellstick device
2014-01-11 19:16:27.426702 tellstick tellstick,device:devLekrumFonster,id:46,method:OFF,data:


Av någon anledning så verkar inte DV110 uppdateras när jag använder fjärrkontrollen. Är detta per design eller ett fel? Någon som har en workaround?

Vill helst att fjärr och brytare ska kunna användas även om Tellstick inte är upp och snurrar, annars hade jag kunnat bygga en "Transform" gissar jag.

Mvh,
Marcus

Reply
Marcus
18/1/2014 07:55:39 am

Detta fel är rättad i en 'fork' och skickats till Davids orginalbranch via en 'pull request'.

https://bitbucket.org/davka003/automagically/pull-request/5/fix-for-issue-57

/Marcus

Reply
Anton
12/1/2014 06:06:43 am

Jag fått inte upp nya värden i See signals... och misstänker att det beror på att listan är så lång eftersom jag glömde stänga av debug, finns det något sätt att rensa listan?

/Anton

Reply
David
12/1/2014 10:09:59 am

Slå av och slå på signal debug så rensas loggen.

Reply
Martin
15/1/2014 05:29:17 am

Tjenare, Har precis inhandlat en Raspberry Pi och installerade din image,, fick det mesta att fungera, brytare,scheman samt remote sida.
Dock har jag en liten fråga,, håller den själv reda på när sunset samt sunrise är? Heller måste men fetcha den?

Reply
Anton
15/1/2014 05:38:03 am

Den håller reda på det själv, tänk på att ställa in rätt koordinater i inställningarna bara :)

Reply
16/1/2014 11:59:28 pm

Har Automagically även stöd för Z-wave så som NexaHome har?
I NexaHome är det väldigt smidigt att köra båda systemen i samma interface.
Om inte, har du planer på att lägga in stöd för Z-wave?
// RH

Reply
David
17/1/2014 01:04:59 am

Jag har i dagsläget ingen hårdvara för z-wave och därmed är det rätt svårt att implementera stöd för det. Jag driver detta projekt helt på vad jag själv är i behov av då jag inte har för avsikt att kommersialisera det. I dagsläget stödjs utöver tellstick även Wake-on-lan, 1-wire delvis, samt mycket som går att styra med utgående http-anrop.

Reply
Tobbsod
17/1/2014 06:56:40 pm

Hej,

Tack för ett bra jobb, dock har jag ett problem, förstår inte hur jag får remotes att fungera.

- Klickar jag direkt efter installation på "Go back to my remote" får jag "500 Internal server error". Gissade att jag då måste skapa en remote först

Går jag sen in under "Create and configure remote" och sen "Remotes" "add" förstår jag inte vad jag ska göra. Testar att skriva "Home" i Name och sen välja "Basic" som Theme. Sen "add another page" som jag döper till "hem". klickar jag på "save" blir det åter 500 Internal server errror.

Gissar att det är skit bakom spakarna. Hur gör jag?

Mitt mål är att kunna plotta en eller flera tempgrafer i framtiden.

/Tobias

Reply
Marcus
17/1/2014 07:33:10 pm

@Tobias
Skapa först en "Remote"
Skapa sedan en "Page" som du kopplar till ovan "Remote"
Skapa sedan "On off devs" som du kopplar till ovan "Page"

Du kan ha flera "pages" till varje "remote". Prova och testa ska du se att du får till det.



Reply
Tobbsod
17/1/2014 08:38:37 pm

Hej,

Tack för svar.

Det jag fick göra först för att få detta att fungera var att uppdatera Automagically genom att köra update.sh. Nu blir det inte "500 Internal Server error" och jag kan skapa en remote genom hur du skriver Markus.

När jag ändå höll på installerade jag Tellduscenter 2.1.2 Beta8 så att jag nu både har live (med sensorer) samt automagically. Allt verkar fungera bra.

Nästa steg är att köpa en termometer och försöka plotta en graf. Ska det gå genom att skapa en remote?

/Tobias

Reply
Tobbsod
17/1/2014 08:38:43 pm

Hej,

Tack för svar.

Det jag fick göra först för att få detta att fungera var att uppdatera Automagically genom att köra update.sh. Nu blir det inte "500 Internal Server error" och jag kan skapa en remote genom hur du skriver Markus.

När jag ändå höll på installerade jag Tellduscenter 2.1.2 Beta8 så att jag nu både har live (med sensorer) samt automagically. Allt verkar fungera bra.

Nästa steg är att köpa en termometer och försöka plotta en graf. Ska det gå genom att skapa en remote?

/Tobias

Reply
Marcus
17/1/2014 09:20:31 pm

Bra att du kom på det där med update.sh :-)

Notera att automagically inte fungerar med sensorer mot live idag.

Att få en sensor mot en remote kräver lite meck men fungerar.

Börja med att definera en variabel (float)
http://192.168.0.XXX/admin/core/globalvariable/

Definera sedan en signal
http://192.168.0.XXX/admin/signals/storeglobalvariable

Exempel på Pattern to match för en tempsensor från tenikmagasinet: tellstick,sensor,protocol:fineoffset,id:254,Temperature,value:%f

Sedan får du lägga ut variabel på din remote:
http://192.168.0.XXX/admin/remote/variablevalue/

Jag försöker uppdatera tellduslive.py för att få automagically att skicka sensordata till live. Är dock lite begränsad i kunskaper om python så det går inte fort. Kommer att push'a till Davids huvudbranch ifall jag får det att fungera. Största problemet är att jag inte är riktigt säker på vad Live vill ta emot; men hoppas kunna sniffa fram det med Wireshark...

Rekommenderar att du läser igenom detta:
http://automagically.weebly.com/home-automation.html

Lycka till...

Tobbsod
17/1/2014 08:44:12 pm

Markus,

Gör som du säger och får bara upp: A page body.

saknas något?

/T

Reply
Tobbsod
17/1/2014 09:17:19 pm

startade om igen, nu fungerar det. vet inte anledningen....

Reply
Marcus
17/1/2014 09:22:41 pm

Något är skumt med remote implementationen. Det brukar ta sin lilla tid innan ändringar går igenom. Gissar på något cache problem någonstans i kedjan.

Tobbsod
17/1/2014 09:24:57 pm

kanske det.

Går det att plotta grafer längre tillbaka än 24h? skulle egentiligen vilja spara över ett år om jag fick välja.

David
17/1/2014 09:50:30 pm

I databasen lagras varje timmes medelvärde utan någon funktion för att rensa. Men det finns inte något implementerat stöd för att plotta annat än senaste 24 H.

Reply
Marcus
18/1/2014 12:50:54 am

Efter ha strulat lite med debuggning av daemon så kan jag inte längre stänga av signalspårning till fil. Klickar jag på "Toggle" så ändras värdet ON/OFF men filen fortsätter fyllas på.
Har försökt ta bort signaldebug.txt och starta om, men system beter sig likadant.

Har även försökt ändra i System settings men problemet kvarstår. Kan det ha hamnat dubletter av config någonstans?

Andra tips mottages; vill helst slippa börja om från början :-)

Reply
Leo
18/1/2014 01:16:32 am

Hi,

Does anyone have an idea whether there is a problem using a Variable delayed command calling a Preset type device? I have an outdoor temp global variable that is evaluated for a delay, and would like to do two different things after that.

I get the Raw device working nicely by itself on the delay, but calling the Preset calling that Raw device doesn't work. The Preset works nicely when activated manually. I'm quite baffled with this...

BTW, thanks Marcus for sharing the XPath setup! I'm using that for fetching the temp : ).

Reply
Leo
18/1/2014 04:11:01 pm

OK, documenting my learning again. I did set it up a bit differently using a Group device. I think my biggest issue was realizing that you must use different command with different devices - in addition to ON and OFF, there is also the ACTIVATE in the last place of the list.

Switch on a device works with ON command, whereas to start a Preset you use ACTIVATE. Same to start a Variable delayed command from a Scheduled event.

In the end, I have a scheduled car heater that checks the outside temp and varies the heating time accordingly and displays whether the heater is currently on. There's also a switch for easily toggling the heater for morning and night shift schedule for the missus.

I'm quite happy!

Reply
Marcus
18/1/2014 11:36:45 pm

Would you mind writing up what components of automagically and how you set it up. Curios to learn how you did it./Marcus

Marcus Karlsson
18/1/2014 07:52:21 am

Hi,

Is anyone able to actually turn off logging. I though I had crashed something, but even from a fresh install (formatted SD, update.sh, re-configured all items) I still cannot turn off logging.

When using "toggle"; it toggles from ON => OFF but a refresh shows new items in the log.

Eventually the disk will be full...

/Marcus

Reply
Marcus
19/1/2014 01:08:03 am

Found a small bug in signalhandler.py which resulted in the above behaviour. A push request created that fixes the problem.
https://bitbucket.org/davka003/automagically/pull-request/6/signal-debug-toggle-not-considered-fixed
/Marcus

Reply
Marcus
20/1/2014 04:09:33 pm

David,

What is the pre.req for a Variable value widget to enable the plot link?
I have three of these widgets defined, all connected to three different Float varaibles. They all looks identically configured; except for the names.

Two of the widgets has "links" and can create grapths; but the third (and last created) does not. I thought it might need som historic data; but it has been logging for a day now - so there is plenty to build the graph upon.

I suspect a bug somewhere; but for this I really don't know where to start looking.

BR/Marcus

Reply
Marcus Karlsson
21/1/2014 03:58:48 am

Hi,

In relation to the discussion a bit above, I made a small 'hack' to fetch weather from SMHI.

It's a python script that simply fetches weather forecast using SMHI API (JSON) and outputs a series of temperatures based on arguments given.

$ python smhi_parse.py 5 69.059954 20.548647
temperature,-28.3,-28.3,-28.4,-28.4,-28.5

$ python smhi_parse.py 3 55.361551 12.812748
temperature,0.4,0.3,0.3


First argument is the number of hours to fetch from now(hour), second and third argument is latitude and longitude; which you get from maps.google.se (right click, 'what is here').

This can be used in a data fetcher:
SMHI.py fetch every 15 min from /usr/bin/python /home/pi/source/automagically/smhi_parse.py 5 67.849707 20.595049
==> Use: Line, scanf
==> Use: $s as scanf argument

And a signalHandler (store global variable ) with the following pattern to match (No of %f depends on input arguments given to script):
Pattern to match==> datafetcher,2,SMHI.py,fetched:temperature,%f,%f,%f,%f,%f

Parsed variable to store ==> Put 1 for now(hour), 2 for now(hour+1), etc...

Now it's just to throw it up on your remote and voila.


Improvements needed:
Arguments should really be fetched from settings; possibly possible if David can tell...

Put the script in /home/pi/source/automagically/.

Have fun!
/Marcus

The script:
========
#! /usr/bin/python
import urllib2
import json
import argparse
from time import strftime, localtime
from datetime import datetime, timedelta

debug = False

parser = argparse.ArgumentParser(description='Read temperature from SMHI')
parser.add_argument('hours', type=int)
parser.add_argument('latitude', type=float)
parser.add_argument('longitude', type=float)
args = parser.parse_args()
if debug:
print args.hours, args.longitude, args.latitude

url='http://opendata-download-metfcst.smhi.se/api/category/pmp1g/version/1/geopoint/lat/'+str(args.latitude)+'/lon/'+str(args.longitude)+'/data.json'
if debug:
print url
j = urllib2.urlopen(url)
j_obj = json.load(j)

output = 'temperature'
for predition_time in j_obj['timeseries']:
for i in range(0, args.hours):
if predition_time['validTime'] == (datetime.now() + timedelta(hours=i)).strftime("%Y-%m-%dT%H:00:00Z"):
output += ","+ str(predition_time['t'])

print output

Reply
Marcus
21/1/2014 04:05:20 am

Crap, the script lost it's formatting. To get back formatting, i pushed it to the Telldus forum:
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=22&t=4135

Have fun!
/Marcus

Reply
Janne
21/1/2014 05:11:17 pm

Hejsan.
Testade mig fram till ett par pages format med knappar och 'xpath' temp som jag var riktigt nöjd med....
Sen fungerade helt plötslig, ingenting. '500 error' och/eller uppdatering av ändringar som aldrig blev 'färdiga'. Accepterade ingenting jag la in i fetch... 130505.img startade inte ens. update.sh eller omstarter, nä... China Pi...
Bytte till min UK Pi (tips från blog) och allt lirar igen...Men då hade jag ju redan tappat bort mina 'fina' pages efter alla försök med olika SD...
Nytt problem med mitt nya försök, två exakt lika fetch, olika namn, den ena lirar i "See signals", icke den andra ? bytte URL-filnamn på den som fungerar, men den hämtar fortfarande från 'gamla' filen..? URL/xPath.
Antagligen "skit bakom ratten" men får jag nu till det, passar detta mig perfekt.
/Janne

Reply
Marcus
23/1/2014 03:38:01 am

Shameless promotion that would be worth it's own blog post I think. Well, there is now a Automagically section on Telldus forum. I reccomend that we use that forum to share experiences around this excellent tool.

Point your browser to:
http://www.telldus.com/forum/viewforum.php?f=25

I have just posted the (above) instruction how to use XPath there in english. And, the post from yesterday has been moved into this this part of the forum as well.

So, please share your experiences there and then we see if we still need a Wiki or so for instructions.

/Marcus

Reply



Leave a Reply.